Ship to Gaza-kampanjen – ett onödigt politiskt angrepp mot Israel – Gaza ej instängt

Israel har i en onyanserad debatt anklagats för att stänga in Gaza och därmed plåga att helt folk. Ship to Gaza-kampanjerna har förstärkt den bilden. Samtidigt har gränsstaden Ashdod under flera år använts som portal för transporter mellan Gaza och Västbanken. Upp till 15 lastbilar har kunnat passera gränsen varje dag.

Text: Mikael Höglind

Redan den 30 september 2005 skissade Världsbanken på hur fredlig kommunikation mellan Västbanken och Gaza kunde genomföras.

Ship to Gaza

Ship to Gaza

I november 2005 kom dessutom Israel och Palestina överens om en gränsövergång via Rafah mellan Egypten och Gaza. Enligt avtalet kontrollerades gränsövergången av palestinska och egyptiska myndigheter på var sin sida. Verksamheten övervakas av EU, närmare bestämt: “European Union Border Assistance Mission”. När Hamas tog över Gaza i juni 2007 har gränsövergången sedan dess varit i princip stängd. Trots det har gränsen tidvis varit öppen av humanitära skäl. Enligt Jerusalem Post passerade 162 000 personer över gränsövergången enbart under år 2010.

Det måste alltså hållas färskt i minnet att transporter kunnat ske långt innan de första Ship to Gaza-skeppen mönstrade ut för att under en stor mediabevakning ”bevisa” Israel som ett inhumant land. Israels bryska stoppande av skeppen pga en internationellt överenskommen ”blockad” ger därmed sken av ett skurkaktigt Israel.

Transporterna hade i stället fredligt kunna passera Ashdod och till och med till Gaza via Egypten. Nu är gränsövergången mellan Egypten och Gaza helt öppnad sedan i slutet av maj 2011. Det bör därför saknas incitament för att ytterligare vilseledande Ship to Gaza-kampanjer genomförs.


DN: När mediejippot Ship to Gaza är slut lämnar de palestinierna åt sitt öde
DN: Symbolskepp hoppar av Gazaflotta
DN: Organisatör hoppar av Gazaflotta
DN: Israel hoppas Turkiet stoppar skepp till Gaza
SvD: Symbolskepp hoppar av Gazaflotta
SvD: Svenska Ship to Gaza styrs inte av verkligheten
SvD: Organisatör kan backa om Gazaflotta
SvD: Ännu en frihetsflotta ökar polariseringen


About Mikael Höglind

Mikael Höglind är en känd entreprenör inom brandskyddsbranschen. Mellan 2009 och 2020 valde Mikael Höglind att helt satsa på en karriär i näringslivet. 2021 blev Mikael åter politiskt engagerad efter att han sålt sitt bolag Vivestra Brandskydd.

Comments

  1. Tack för en bra artikel!

    Det råder ingen brist på varor i Gaza. Kolla dessa pressbilder som en journalistbyrå i Gaza har tagit. Därför kan de inte heller avfärdas som propaganda. http://fredsprocessen.wordpress.com/2011/06/19/ett-annorlunda-gaza-pressbilder-fran-safaimages/

    Här finns information om vad Israel gjort för befolkningen både i Gaza och på Västbanken. Uppgifter om hur många sjuka som tagits in i Israel och mycket mycket annat. En pdf-fil och ett videoklipp. Information som ALDRIG kommer fram i svensk media. http://www.mfa.gov.il/MFA/HumanitarianAid/Palestinians/Implementation_Civil_Policy_Judea_Samaria_2010.htm

  2. Christian says

    ”Upp till 15 lastbilar har kunnat passera gränsen varje dag” Låter det mycket? Om 15 lastbilar skulle släppas in i Sthlm per dag, det skulle väl räcka till två kvarter i Bromma ungefär. Varför skulle gazaborna eller solidaritetsrörelserna nöja sig med det? Varför ska inte Gazas fiskare få åka ut i sina vatten? Mycket har blivit bättre sen förra året – men blockaden är kvar. Nu borde även den avskaffas