Matolja som drivmedel i fordon är en lyx för i-länder – svälten ökar

matolja drivmedel bränsleRapsolja (RME) bör främst betraktas som ett livsmedel. Eldar vi upp det i fordon kommer fler att dö av svält i onödan, men just nu anses andra argument väga tyngre för att använda mat som bränsle.

Trenden är att allt fler fordon på våra svenska vägar drivs med organiska drivmedel istället för med fossila. Preem blandar in 7% rapsolja i dieseln de säljer på mackarna. Argumenten handlar om att det är brist på biogas, etanolen är ifrågasatt miljömässigt och att vi vill minska utsläppen av koldioxid till atmosfären.

Det som kommer bort i debatten är detaljerna. De avgörande detaljerna. När matoljan blir dyrare blir det mindre pengar över till annan mat. I fattiga länder som drabbas av utebliven skörd pga torka har det betydelse eftersom familjerna har mycket lite pengar i hushållskassan. När torkan slår ut skördarna krävs pengar för att få mat på bordet. Varje öre har betydelse.

Läs inlägget

About Mikael Höglind

Mikael Höglind är en känd entreprenör inom brandskyddsbranschen. Mellan 2009 och 2020 valde Mikael Höglind att helt satsa på en karriär i näringslivet. 2021 blev Mikael åter politiskt engagerad efter att han sålt sitt bolag Vivestra Brandskydd.